Duurzame kerosine maken met CO2 dat uit de lucht wordt gefilterd: dat is het doel van een studie die begint op de luchthaven van Rotterdam. Een fabriek op de luchthaven moet per dag 1.000 liter hernieuwbare kerosine gaan maken.
Naast de luchthaven werken onder andere bedrijven uit Duitsland en Zwitserland mee aan het project. De CO2 waarmee de duurzame kerosine gemaakt moet worden, wordt door het Zwitserse bedrijf Climeworks uit de lucht gehaald. Het bedrijf past deze techniek op dit moment al toe bij een fabriek van Coca-Cola in Zwitserland. Daar wordt normale buitenlucht door een vezelig sponsachtig filtermateriaal geduwd, dat is geïmpregneerd met chemicaliën uit ammonia, die zich aan CO2 binden. Hierdoor kan de CO2 gescheiden worden van de buitenlucht.
Door elektrolyse wordt de CO2 in Rotterdam omgezet tot een synthesegas. Het gas wordt vervolgens door Fischer-Tropsch synthese opgewekt tot synthetische olie. Het Duitse bedrijf EDL zet de olie ten slotte om in duurzame kerosine. De fabriek wordt volgens de luchthaven ‘relatief compact’, omdat er innovatieve technieken worden toegepast. Het productieproces kan uitgevoerd worden met duurzame energie. Als het aan de luchthaven zelf ligt, wordt die energie opgewekt door zonnepanelen op het vliegveld.
Transavia eerste klant
De eerste afnemer van de duurzame kerosine wordt luchtvaartmaatschappij Transavia, één van de grootste vliegtuigmaatschappijen op de Rotterdamse luchthaven. Transavia wil in de toekomst de CO2-uitstoot verlagen door gebruik te maken van duurzame kerosine.
Grote fabriek Delfzijl
Duurzame kerosine staat de laatste weken flink in de belangstelling. Maandag maakten KLM en SkyNRG bekend dat er in Delfzijl een fabriek komt, die jaarlijks 100.000 ton duurzame vliegtuigbrandstof moet gaan maken. Vanaf 2022 gaat KLM een groot deel van die productie afnemen en gebruiken om vliegtuigen op duurzame brandstof te laten vliegen.